O mnie
Moje
bio
HISTORIA RODZINNA
Grupa Mokate jest jedną z niewielu polskich firm, które mogą pochwalić się wielopokoleniową tradycją.
Jej początki sięgają roku 1900, kiedy to członkowie rodziny Mokryszów stali się właścicielami sklepu kolonialnego w małej miejscowości Dobra na terenie dzisiejszych Czech. W 1990 roku wnuk pierwszego właściciela – Kazimierz Mokrysz przekazał przedsiębiorstwo swojej żonie – Teresie Mokrysz.
Nastąpiła wówczas zmiana nazwy firmy na Mokate, które jest akronimem trzech stów: MOkrysz-KAzimierz-TEresa.


Obecnie Grupa Mokate składa się z kilku przedsiębiorstw działających w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, Wielkiej Brytanii, RPA i Dubaju, które eksportują swoje produkty do prawie wszystkich krajów na świecie. Firma posiada trzy zakłady produkcyjne – w Ustroniu, Żorach i czeskich Voticach. Przychody Mokate sięgają blisko 1.5 miliarda złotych rocznie, a 80 proc. z nich pochodzi z rynków zagranicznych. W firmie pracuje ponad 1500 osób na całym świecie. Do najbardziej znanych marek Mokate należą: LOYD, Mokate, Minutka, Marilla, Marizzi, Babcia Jagoda.
Mokate to dziś jednak nie tylko dynamiczny eksport, innowacyjne produkty i skuteczna walka o konsumentów na całym świecie. Firma nadal bowiem jest przedsiębiorstwem rodzinnym, co stanowi dla całej marki ogromną wartość.
MOJE MOKATE
Jako Członek Zarządu i Prokurent, reprezentuję czwarte pokolenie w rodzinnej firmie MOKATE S.A. w Ustroniu, działającej od przeszło 100 lat.
Od początków lat 90-tych wraz z rodziną współtworzę strategię branżowej ekspansji, aktywnie uczestnicząc w budowie międzynarodowej pozycji firmy. Patronuję działaniom marketingowym, czynnie wspierając PR Grupy MOKATE. Jestem inicjatorką szeregu produktowych innowacji podbijających rynek kawy i herbaty na całym świecie.
W kluczowym dla rozwoju firmy okresie, stałam na czele Agencji Reklamowej „Sylwia”, realizując zwycięskie kampanie marketingowe dla sztandarowego produktu – kawy Mokate Cappuccino. Telewizyjna reklama tego napoju, jako pierwsza całkowicie polska produkcja, weszła do kanonu krajowej sztuki reklamowej. Kilkanaście kolejnych reklam telewizyjnych, ugruntowało pozycję MOKATE jako jednego z najpoważniejszych producentów żywności w Polsce.
Wprowadziłam też markę LOYD do ścisłej czołówki herbacianych brandów w kraju, włączając ją do gry o prymat na wielu rynkach Europy, Azji i Afryki. Uzyskałam dla tej marki prestiżowe członkostwo w „The London Tea History Association”.
Herbacie Minutka zapewniłam pozycję krajowego lidera w swojej kategorii. Wypracowałam przewagę konkurencyjną dla szeregu innych herbacianych brandów Mokate, m.in. dla Babci Jagody, całej gamy herbat funkcjonalnych oraz grzańców LOYD.
Zdobyłam dla Grupy Mokate znaczną ilość wyróżnień, nagród i honorowych tytułów.
Godło Promocyjne „Teraz Polska”, „Superbrands”, Nagroda Gospodarcza Prezydenta, Laur Konsumenta, Produkt Roku, Przebojowy Produkt FMCG, Złoty Paragon i wiele innych.
KOBIECE WSPARCIE …
Równolegle z pracą zawodową, biorę aktywny udział w projektach społecznych. Pracuję systematycznie
na rzecz przedsiębiorczości kobiet, zarówno w Polsce, jak i na forum międzynarodowym.
Od 2014 roku działam w Polskiej Sieci Przedsiębiorczości Kobiet, służąc tej organizacji autorytetem i doświadczeniem.
Piastuję godność „Polskiej Ambasadorki Przedsiębiorczości Kobiet”. W 2016 roku reprezentowałam Polskę na „Women’s Entrepreneurship Day” w nowojorskiej siedzibie ONZ.
Zaangażowałam się również w globalny projekt „Million Women Mentors”, wspomagający zawodową aktywizację kobiet.
Udzielam się charytatywnie. Głównym celem tych działań są potrzebujące dzieci i szkoły. Uczestniczę w najbardziej prestiżowych wydarzeniach kulturalnych w Polsce i za granicą.
PRYWATNIE
Poza działalnością zawodową i społeczną, pasjonuję się fotografią oraz lotnictwem (kurs pilotażu helikoptera).
Oprócz świata marketingu i badań jestem też fanką podróży i dobrej literatury. Zyskałam uznanie jako współautorka poczytnej powieści „Herbaciarz. Gdy życie staje się podróżą” oraz serii poradników „Doskonale niedoskonali”. Kontynuuję ten rodzaj twórczości literackiej w kraju i zagranicą.
Biorę czynny udział w wielu pracach naukowych na rynkach międzynarodowych, których wyniki ukazują się w postaci zeszytów naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie czy Forum Scientiae Oeconomia, książek, artykułów i publikacji w mediach biznesowych.
Moja praca doktorska została przetłumaczona na język angielski i wydana w holenderskim wydawnictwie Wageningen Academic Publisher, pod tytułem „Consumers towards marketing strategies of coffee producers” .
Przetłumaczyłam na język polski książkę Orsona Scotta Mardena „Podejmij Wyzwanie, czyli sukces w trudnych warunkach” . Pozycja ta została wydana w limitowanej, kolekcjonerskiej serii.
Najważniejsze informacje z bloga

Tajemnicza historia herbaty
Dziś chętnie sięgamy po różne odmiany herbaty – czarną, zieloną czy białą. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że historia tego napoju owiana jest wieloma tajemnicami. Jej korzeni należy szukać w Państwie Środka, czyli w Chinach. Już w literaturze z V wieku p.n.e. pojawiają się pierwsze wzmianki o herbacie.

Herbata latem – 21.05.2025 – Międzynarodowy Dzień Herbaty
Herbata to napój uniwersalny – może pobudzać, relaksować, gasić pragnienie i korzystnie wpływać na organizm. Jej właściwości zależą od rodzaju liści, sposobu parzenia oraz użytych dodatków. W związku ze zbliżającym się latem, warto poznać kilka zasad, które pomogą przygotować napar idealny na gorące dni – nie tylko orzeźwiający, ale też wspierający organizm w walce z upałem i promieniowaniem słonecznym.

Domowa herbata na zimno – różne sposoby przygotowania
Najpopularniejszą metodą przygotowania domowej Ice Tea jest zaparzenie herbaty w tradycyjny sposób i jej schłodzenie – w lodówce lub przez dodanie kostek lodu. Taki napój świetnie smakuje z różnymi dodatkami, np. listkami świeżej mięty, miodem, sokiem owocowym (malinowym, pomarańczowym, cytrynowym) czy kawałkami owoców, takich jak truskawki czy ananas.